ba intro

INTERKULTUREL MARKEDSKOMMUNIKATION : FAQ

Semesterperioderne er:
Efterårssemester: 1. september-31. januar (inkl. eksamensperiode)
Forårssemester: 1. februar - 30. juni (inkl. eksamensperiode)
Desuden er der re-eksamensperiode i august måned samt i starten af forårssemesteret.


INTROUGEN

Q: Hvor og hvornår skal jeg møde?
A: Som EB, IMK eller EOK-studerende skal du møde på CBS torsdag d. 18. august kl. 9.00 i forhallen, Dalgas Have 15, 2000 Frederiksberg.

Q: Jeg kan ikke deltage i introforløbet - Hvad gør jeg!?
A: Først og fremmest anbefaler vi at du smider alt hvad du har i hænderne, ændrer aftaler, arbejde osv. for at deltage i introforløbet. Det er en uvurderlig del af studiestarten og vi oplever ofte, at vores introforløb er grundstenen for venskaber, studiegrupper, læsegrupper og et generelt godt sammenhold på de enkelte studiehold. Kan du på ingen måde deltage, vil vi anbefale dig at kontakte os så vi ved at du ikke kan deltage. Så tøv ikke med at kontakte os - du finder vores kontaktoplysninger her: http://baintro.dk/pages/kontakt.html

Q: Hvor finder jeg min holdplacering?
A: Når du logger på my.cbs.dk med dit brugernavn og password kan du finde dine holdkoder under Studenterselvbetjening (findes til højre på det orange ikon) -> Undervisning-> Vis til- og afmeldinger. Under 'Holdplacering' vil du finde en kode som typisk starter med X_ eks: XC.
Vi anbefaler, at du (uanset om du er i tvivl eller ej) printer/har adgang til dit holdnummer når du ankommer den første dag. Hvis du ikke kan finde dit holdnummer står vi klar til at hjælpe dig når du møder torsdag d. 18. august kl. 09.00.

Q: Hvad koster hele introforløbet?
A: Prisen for hytteturen er 350 kr. Yderligere tager hver linie I byen onsdag d. 30. august, hvor vi har lejet et sted - det koster 50 kr. at deltage. Lørdag d. 27. august skal vi feste på Nexus (CBS' studenterbar), denne fest koster også 50 kr at deltage i. Du vil modtage mere information om dette under dit introforløb.

Q: Hvem er EB, IMK & EOK Intro og hvad gør vi for dig?
A: EB, IMK & EOK Intro er en gruppe af frivillige medstuderende, som hver har minimum 1 års studieerfaring fra én af de tre af linjer på CBS. Alle hold vil få tilknyttet 3-5 vejledere, hvoraf minimum 1 læser den samme linje som dig selv. EB, IMK & EOK Intro er overordnet ansvarlig for gennemførslen af introforløbet og står for rekruttering, uddannelse og praktiske forhold vedrørende studiestartsforløbet. EB, IMK & EOK Intro er til for at give dig den bedst mulige introduktion til livet på CBS (både fagligt og socialt) samt et eventuelt nyt liv som studerende ved en videregående uddannelse. Du kan altid spørge en vejleder om næsten hvad som helst - de har været under uddannelse siden februar og er klædt på til at hjælpe dig.

Q: Hvad får jeg ud af at deltage i introforløbet?
A: Introforløbet hos EB, IMK & EOK Intro giver dig muligheden for at møde dem du skal studere med samt giver dig et indblik i dit studie og CBS' faciliteter på diverse campi. Derudover vil du stifte bekendtskab med en lang række organisationer og CBS-tilbud.
Introforløbet er ikke obligatorisk, men anbefales af både studieadministration og studievejledningen. Vi er meget ambitiøse omkring vores introforløb og håber at du har lyst til at deltage.

Q: Hvor finder jeg mit introprogram?
A: Du kan finde introprogrammet i menuen til venstre under 'introprogram'.


HYTTETUREN:

Q: Hvor skal jeg hen på hyttetur?
A: Det uundgåelige spørgsmål, og vi forstår hvorfor! I får det at vide under introugen, så ha' tålmodighed. Hvad vi dog kan afsløre, er at vi har hytter på både Sjælland, Fyn, og i Jylland. De forskellige hold fordeles efter studieretning og antallet af tilmeldte. Du får besked om destinationen senest fredag i introugen.

Q: Hvad koster hytteturen?
A: 350 kr. pr. person. Madlavning og oprydning klarer vi sammen.

Q: Skal jeg have noget specielt med?
A: Den første dag i introugen vil du få en pakkeliste til hytteturen.


GENERELT OM CBS

Q: Hvilke bøger skal jeg købe og hvornår skal jeg gøre det?
A: Når din undervisning starter vil du modtage en semesterplan - på denne plan fremgår det hvilken litteratur din underviser benytter. Det er først når du får din semesterplan du kan være helt sikker på, hvilke bøger du skal anskaffe dig. Bogbutikken på CBS hedder Academic Books, og den vil op til semesterstart udarbejde såkaldte boglister for hver studieretning. På disse boglister fremgår hvilken litteratur der generelt benyttes på kurset. Med det sagt, så er køb af bøger en holdningssag. Nogle foretrækker at få bøgerne ubrugte og nye, mens andre køber brugte bøger af medstuderende. Under introforløbet vil du komme forbi Academic Books, der vil have samlepakker med kompendier og bøger klar. Samlepakkerne er blot et tilbud, som du - hvis du har lyst - kan benytte dig af. Ellers står det dig frit for at vælge hvor og hvordan du vil anskaffe dig dine materialer. Køber du en brugt bog, kan det dog være en god idé at dobbelttjekke udgaven og eventuelt spørge din underviser, da bøgerne ofte redigeres og genudgives i nyt oplag.

Q: Kan jeg købe frokost på CBS?
A: Det korte svar er ja - der er kantiner i alle afdelinger på CBS (Solbjerg Plads, Kilen, Porcelænshaven, Dalgas Have og Flintholm) og her kan du købe både varm og kold mad, sandwiches, bagels, salater, drikkevarer og andre forfriskninger. Dog er presset i introugerne så stort, at vi anbefaler at man selv medbringer mad og dermed undgår du at bruge din pause på at stå i kø.

Q: Hvad er ECO. og Nexus?
A: ECO. er et sted på Dalgas Have og er en studiedreven bar. Hold øje med opslag på CBS og på Facebook. ECO. ligger ved siden af kantinen i vest-enden (lyserød).
Nexus er den overordnede torsdagscafé og det er her du finder de store fester og Medina-musikken. Caféen har åbent hver dag, men er særlig velbesøgt om torsdagen hvor festen varer til klokken 02.00. Vær dog opmærksom på at torsdagsfesterne på Nexus er ufatteligt eftertragtet i ugerne efter studiestart. Så kom i god tid. Du finder Nexus på Solbjerg Plads.


GENERELT

Q: Jeg skal arbejde og vil gerne vide, hvornår min undervisning ligger - hvor finder jeg skemaet?
A: Som studerende på CBS kan du finde dit skema via my.cbs.dk (det orange ikon til højre under punktet ‘skema’). Der kan dog komme ændringer helt frem til studiestart og under semesteret også, så sørg for som minimum at have orienteret din arbejdsgiver om, at du starter på nyt studie og at du derfor måske med kort varsel skal have byttet din vagt. Uanset hvad, så sørg for at have et nogenlunde fleksibelt arbejde, så du ikke misser din undervisning.

Q: Hvordan kommer jeg til Dalgas Have?
A: Adressen til Dalgas Have er: Dalgas Have 15, 2000 Frederiksberg. Studerende, der ankommer med offentlige transportmidler kan stå af ved Lindevang Metrostation - den ligger lige ved skolen, som du kan se fra perronen. Her vil stå en vejleder og guide dig i den rigtige retning. Er du ikke bekendt med offentlige transportmidler eller er du ny i København bør du kigge forbi rejseplanen.dk hvor du kan planlægge din rejse. Studerende på cykel har mulighed for cykelparkering på bagsiden af skolen (ved parkeringspladserne) - det er den side, der vender ud mod Metroen.

Q: Jeg er næsten skoletræt allerede... hvornår har jeg ferie?
A: På videregående uddannelser har man som sådan ikke ferie, men allerhøjst "undervisningsfri". De eneste "sikre" ferieperioder ved de videregående uddannelser er juli måned samt dagene omkring jul (23/12-2/1). Der er derfor som udgangspunkt ingen efterårsferie eller vinterferie og i dagene omkring påske kan der ligeledes forekomme undervisning. Alt dette vil fremgå af din semesterplan.